Tarımda İnovasyon; Milli elektrikli Traktör.
Muammer Helvacı
Tarım, insanoğlunun en eski uğraş alanlarından biridir. İnsanların yaşamlarını sürdürebilmesi için gerekli olan gıda ve giyim gibi temel ihtiyaçlar tarımsal faaliyetler sayesinde sağlanır. Ayrıca günümüzde oldukça stratejik bir sektördür. Çin’de başlayıp neredeyse tüm dünyayı etkisi altına alan yeni koronavirüs hastalığı (COVID-19) salgını da tarım ve gıdanın tüm ülkeler için çok değerli ve stratejik olduğunu göstermiştir. Tarım alanında çalışan meslek gruplarının da önemini, sağlık çalışanları nın önemini de bu süreçte hep beraber anladık. Tarımı olmayan ülkeyi, mutfağı olmayan eve benzetebiliriz. Türkiye tarımda kendine yeten bir ülkedir. Çiftçilerimizden ve diğer üreticilerimizden gelen tarımsal ürünler, 83 milyonluk nüfusumuzun yanı sıra ülkelerindeki iç savaştan kaçarak ülkemize sığınan 4 milyonun üzerindeki insanın ve ülkemizi ziyarete gelen 50 milyona yakın turistin de gıda ihtiyacını karşılıyor. Bununla birlikte yıllık 18 milyar dolarlık tarımsal ürün ihracatı da gerçekleştiriyoruz. Sayısal verilerden de anlaşılacağı üzere ülkemiz tarım alanında, bölgesinde ve dünyada önemli bir rol oynuyor.
Dünya nüfusu her
geçen gün artıyor ve 2050 yılında nüfusun 10 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor.
Bu kadar insanı besleyebilmek için bugünkünden çok daha fazla üretmek
durumundayız. Bu nedenle özellikle son yıllarda tarımda kalite ve verimlilik ön
plana çıkıyor. Tarımsal faaliyetler sürdürülürken doğal kaynaklar da dengeli
kullanılmalı ve çevre korunmalıdır. Tarımsal üretim tohum, su, gübre, ilaç ve
makine gibi temel girdilerle yapılır. Tarımda sürdürülebilirlik için bu
girdilerin maliyetinin düşük tutulması gerekir. Bu hususta öne çıkan
girdilerden biri tarımda makineleşme, tarımda makineleşmenin en önemli unsuru
da traktördür. Dünyada traktörün tarımda kullanılması 1890’lı yıllara
dayanıyor. Hayvan gücünün yerini alan traktörler sayesinde büyük araziler
işlenerek çok miktarda tarım ürünü elde edilmeye başlandı. Ülkemize ise ilk
traktör 1. Dünya Savaşı sıralarında geldi. Tarım traktörü imalatımız da ilk
defa 1955 yılında Ankara’da başladı. Günümüzde yerli üretim yapan çok sayıda
traktör firması bulunuyor ve ülkemizde yaklaşık 2 milyon traktör kullanılıyor.
Elektrikli Traktörler İklim değişikliği ve petrol fiyatlarında yaşanan
dalgalanmalar elektrikli traktör üretimini gündeme getirdi. İçten yanmalı
motorlarda yüzde 30’luk enerji verimliliği söz konusuyken, elektrikli
motorlarda yüzde 90’a varan enerji verimliliği mümkün. Ayrıca elektrikli
traktörlerin enerji gideri içten yanmalı motorların yakıt maliyetine göre oldukça
düşük. Motorda transmisyon gibi birçok geleneksel parçaya ihtiyaç duyulmayacağı
için bakım ve işletme maliyetleri de aynı şekilde düşüktür. Dünyada belli başlı
bazı traktör üreticileri içten yanmalı motorlar yerine elektrikli traktör
üretimi konusunda çalışmalarını sürdürürken ülkemizde de bu alanda önemli
adımlar atıldı ve tarım makineleri sektörü temsilcileri ile birlikte ilk milli
elektrikli traktörü üretmek üzere ortak bir Ar-Ge çalışması başlatıldı. Yerli ve Milli Elektrikli Traktörümüz 105
Beygir Gücünde Proje kamu-özel sektör işbirliğinde yapıldı. Bu kapsamda,
Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü tarafından 105 beygir
gücünde, 4 teker tahrikli (4x4), manevra ve dümenleme kabiliyeti sınıfındaki
traktörlere göre iyileştirilmiş, ülkemizin ilk yerli ve milli tarla sınıfı
Milli Elektrikli Traktör Prototipi üretildi. Bu yerli ve milli prototipin
üzerinde bulunan tüm özel yazılımlar da Türk mühendisler tarafından
geliştirildi. Üretilen prototipin en
büyük avantajı ise hızlı şarj edilebilmesi. Milli Elektrikli Traktör
Prototipi, üzerinde bulunan şarj grubu ile 50kW gücündeki platform dışı şarj
istasyonlarında, %10’dan %90’a kadar 45 dakikada şarj edilebiliyor. Milli
Elektrikli Traktör Prototipi toplamda 84 kW/112 motor gücüne sahip. Yapılan laboratuvar
testlerinde elektrikli motorun sürekli torku 380 Nm %30 rezerv ile 494 Nm torka
kadar ulaştı. Bu güç sayesinde elektrikli traktörümüz tarladaki en zor işlerin
bile üstesinden gelebilecek seviyede.Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan 2019
yılında Polatlı’da gerçekleştirilen Geleneksel Hasat Bayramı şenliğine
katılarak burada yerli ve milli ilk elektrikli traktörü kullandı. Fuar alanında
da çeşitli testlerden geçen milli
traktörümüz herkesten tam puan aldı.
Çeşitli kulak sayısına sahip pulluklar ve
dipkazan ile gerçekleştirilen toprak işleme denemelerinde fiziki dayanıklılık
ile ilgili testlerin tamamında başarılı çalışmalar gerçekleştiren prototip, en
zor şartlarda (yüksek toprak sertliği ve yüksek güç isteyen toprak işleme
aletleri) Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğüne bağlı Tekirdağ
Bağcılık Araştırma Enstitüsünde Tarım Makinaları ve Teknolojileri uzmanları
tarafından denendi ve bu denemelerin büyük bir kısmı tamamlandı. Elektrikli
Traktör Çok Daha Sessiz Planlanan ikinci aşama tarla denemeleri ise prototipin
laboratuvar koşullarında elde edilen tam yükte motor güç ve tork eğrilerinden
yola çıkılarak yapıldı. İlgili standartlara göre 105 beygir gücünde muadili
dizel traktör ile karşılaştırılan Milli Elektrikli Traktör Prototipi’nin ideal
güç, ideal çeki ve ideal tork ölçüm ve hesaplamaları gerçekleştirildi. Buna
göre, prototip ve dizel traktör için rölantide çalışmada ve pullukla sürüm
sırasında kabin içi ve kabin dışı gürültü seviyeleri ölçüldü. Prototip boşta
çalışırken kabin içi minimum 64 dBA, maksimum 67 dBA değerleri ölçüldü; dizel
traktörde ise bu değerler kabin içinde minimum 80 dBA, maksimum 83 dBA olarak
gerçekleşti. Pullukla sürüm sırasında ise prototipin kabin dışı için minimum 73
dBA, maksimum 76 dBA değerleri ölçüldü. Dizel traktörde ise bu değerler minimum
86 dBA, maksimum 90 dBA olarak kaydedildi. Gürültü testleri ile ilgili tam
karşılaştırmada prototipin dizel traktöre göre pullukla sürümde dış ortamda 14
dBA, kabin içerisinde ise 16 dBA daha düşük değerde gürültü oluşturduğu tespit
edildi. Elektrikli Traktör Çok Daha Güçlü Milli Elektrikli Traktör
Prototipi’nin, muadili olan 105 beygir gücünde dizel traktörle çeki gücü (güç)
karşılaştırma ölçümünde ise dizel
traktörün 18,3 kW, elektrikli traktörün ise 32 kW çeki gücü ürettiği tespit
edildi. Prototipin çeki kuvveti ve çeki gücü saha testlerine bakıldığında
dizel traktöre göre yaklaşık 1,5 kat
daha fazla çeki gücü ürettiği saptandı. 45 Dakikada Şarj Olabiliyor
Traktörün batarya şarj sistemi, uluslararası şarj bağlantısına uygun olup
ulaşılabilirliği yaygındır. Şarj ünitesi traktörün bünyesine entegre
edildiğinden şarj için trifaze priz bulunması yeterli. Milli Elektrikli Traktör
Prototipi, trifaze prizin bulunmadığı durumlarda, monofaze prizlerden de bir
adaptör vasıtası ile şarj edilebilecek şekilde tasarlandı. Ancak bu durum şarj
süresini biraz uzatabiliyor. Prototip, yüzde 2 şarj seviyesinden yüzde 100 şarj
seviyesine 45 – 55 dakikada çıkabiliyor. Elektrikli Traktörün Enerji Maliyeti 8
Kat Daha Avantajlı Milli Elektrikli Traktör Prototipi’nin batarya kapasitesi
dikkate alınarak verim değerleri de hesaplandı. Bu değerlerden yola çıkılarak
prototip ile çalışmada saatlik enerji tüketiminin 30,71 kWh, toprak işleme
sırasındaysa saatlik enerji maliyetinin 21,80 TL olduğu belirlendi.
Dolayısıyla, bir traktörün yıllık ortalama kullanım süresi olan 550 saat baz
alındığında, elektrikli traktörün yıllık enerji maliyetinin 11.992 TL olduğu
hesaplandı. Aynı çalışma süresi için dizel traktörün yıllık yakıt maliyeti ise
96.525 TL’dir. Hâliyle sadece yakıt masrafı açısından bakıldığında bile
elektrikli traktörün 8 kat daha avantajlı olduğu anlaşılır.
Dileriz ki bu
çalışma ve yapılacak olan birçok çalışmalar ülkemiz için göz bebeği olan tarımı
daha fazla kalkındırır ve önemini arttırır.
Çünkü tarıma ülkemizin, dünyanın ve en doğal olarak biz insanların kutsal
derecede ihtiyacı ve bağımlılığı olduğu inkar edilemez. İçerisinden
geçtiğimiz bu zor günlerde tarımın önemini insanlık olarak hastalık vesilesi
ile tekrar hatırladık. Bu alanın ne kadar önemli olduğunu ve atılımlara da ne
kadar aç olduğunu da bu süreçte daha da anlaşılacağını ümit ediyor, bu projenin
de bu amaç için ülkemiz açısından itici bir güç olacağına inanıyoruz. Bu kadar
tarımdan, bu önemli projeden bahsettikten sonra bir şeyi unuttuğumuzu fark
ettik. Bizleri beslemek, ülkemiz adına üretmek, alın teri ile para kazanmak
için gecesini gündüzüne katıp çalışan tüm tarım işçilerine, çiftçilerimize,
mühendislerimize tekrar teşekkür ediyoruz. İyi ki varsınız.
Alıntı : https://tarımadairherşey.com/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder